Emmy Award niet voor Kees Veenenbos

Kees Veenenbos komt niet met zijn gehoopte Emmy terug van New York. De prijs ging naar The Secret Plot to Kill Hitler. De documentaire Mars Dead or Alive, waaraan Kees zo hard gewerkt heeft, mocht daarmee niet in te prijzen vallen. Zelf reageerde hij vannacht heel nuchter: “Jammer, geen Emmy, maar het was een enorme belevenis om dit een keer mee te mogen maken. Vanavond was een hoogtepunt in mijn carričre als hobbyist. Zoiets maak je maar een keer mee in je leven.’ Kees beschouwde de nominatie alleen al als een enorme waardering voor zijn werk. ‘Het zal je maar gebeuren als je voor je hobby illustraties maakt van Mars and far beyond en dan een nominatie krijgt!’, aldus Kees Veenenbos. Zodra Kees weer thuis is in Apeldoorn is het business as usual. En worden er dus gewoon weer animaties gemaakt van Mars en andere hemellichamen. De collega’s en vrienden hadden het Kees graag gegund. Ze hebben zijn werk vanaf het begin gevolgd en zien groeien in kwaliteit. Voor hen (en voor de NASA en ESA) staat als een paal boven water: zoals Kees Mars laat zien, is het in het echt ook. En dat alleen al maakt Kees tot een unieke ‘space artiest’, die zichtbaar maakt wat zo verleidelijk dichtbij is: Mars als volgende planeet voor bewoning door mensen. Wie het zelf die beelden van Mars eens wil zien, kan op dinsdagavond 8 november in de Sterrenwacht De Sonnenborgh te Utrecht zich komen vergapen aan de kunst van Kees. Dan houdt de Mars Society Nederland haar maandelijkse ledenbijeenkomsten die tegen een bescheiden entree ook openstaan voor niet-leden. Virtuele landschappen Kees Veenenbos is in de loop van 1999 begonnen met het maken illustraties en animaties met de computer. Kees begon met het maken van illustraties van Aardse landschappen met behulp van speciale 3D software, het programma Terragen. Om die beelden te voeden met feiten, gebruikte hij de hoogtedata van de Amerikaanse geologische dienst om bestaande landschappen na te maken. Met die ervaringen zocht hij ook mogelijkheden om hoogtedata te vinden en te gebruiken van buiten de aarde. Via een wetenschapper van NASA kwam hij uiteindelijk uit bij de hoogtedata van Mars die door een instrument van de Mars Global Surveyor naar Aarde geseind werden. Hoewel deze data nooit daarvoor bedoeld waren, werd door Kees een intiemere, aansprekender blik op planeet Mars gecreëerd, dan de duizenden foto’s van de NASA. NASA en National Geographic In de loop van de jaren werden zijn beelden gebruikt om Mars te illustreren zoals deze planeet er wellicht miljarden jaren geleden heeft uitgezien. Met name het uitgangspunt van het voorkomen van water en ijs werd daarvoor gebruikt. Kees: “Een geologe van NASA, Nathalie Cabrol, gebruikte mijn beelden om een keuze te maken voor de landingsplaats (Gusev krater) van de Spirit, een van de rovers die nu op Mars onderzoek doen.” Vervolgens kwamen tientallen tijdschriften bij Kees terecht, waaronder het gerenommeerde blad National Geographic, waarvoor hij behalve illustraties van Mars nu ook andere beelden maakt om artikelen te illustreren.” In 2004 maakte Kees de omslag van het Mars nummer van National Geographic Magazine, čn de omslag van het science-break-through nummer van Science, waarmee Kees het voor Mars bijzondere jaar 2004 van begin tot eind visueel heeft geclaimd. Documentaires Enkele beelden werden door de documentairemaker Mark Davis gebruikt om te laten zien hoe Mars er met water uitzag en als achtergrond voor de geďnterviewden in deze documentaire. Mars Dead or Alive geeft een indringend beeld van de vaak moeilijke voorbereidingen van de bouw van de beide rovers en de vlucht naar Mars. Geďnspireerd door animaties van anderen, besloot ook hij animaties te maken, waardoor zijn beelden je nu ook laten vliegen over Mars. Hij maakte tientallen animaties van hoe Mars er nu uitziet, maar ook over een waterig en ijzig Mars. Dit waren tijdrovende klussen die groot beslag legden op de avonduren en weekenden. Inmiddels heeft Kees beelden geleverd aan verschillende documentaires, waaronder de tweede documentaire Welcome to Mars van PBS/NOVA, ‘Mars Underground’ van Ocule en voor ‘Cosmos’ voor Discovery Channel. De computers stonden weken en soms maanden te stampen om een paar minuten animaties te fabriceren. Emmy Award De opdrachtgever van de documentaire ‘Mars: Dead or Alive’ PBS (Pulic Broadcasting Service, zoiets als de NOS voor Amerika) heeft zonder dat Kees dat wist de documentaire in het voorjaar van 2005 aangemeld voor een Emmy Award. Op 7 juli heeft de jury van de National Television Academy in New York de documentaire voorgedragen voor de hoogste Amerikaanse TV onderscheiding, een Emmy Award in de catergorie ‘Outstanding Individual Achievement in a Craft: Graphic and Artistic Design. Samen met Dan Maas (Animator) en Anna Davis (Graphic Artist) Over de Emmy Award De Emmy Award is een Amerikaanse televisieprijs die negen categorieën kent. Op het gebied van televisie is het een zeer prestigieuze internationale onderscheiding. De Emmy wordt jaarlijks uitgereikt door de in 1969 opgerichte International Academy of Television Arts & Sciences. De academie is de grootste in de wereld waarin 350 omroep-maatschappijen uit 70 landen zijn verenigd. Meer informatie: – De website van Kees Veenenbos: www.space4Case.com – De Emmy Awards: www.emmyonline.org – Lijst van genomineerden: www.emmyonline.org – Documentaire: Mars Dead or Alive: www.pbs.org – Mars Undergound documentaire: www.ocule.com – NASA website over de 2 Mars Exploration Rovers, die op Mars rondrijden: marsoweb.nas.nasa.gov – Hier treft u 6 mogelijke landingssites op Mars aan, die Kees Veenenbos op verzoek van de NASA visualiseerde. – Op de NASA site wordt er gelinkt naar de site van Kees Veenenbos ltpwww.gsfc.nasa.govDe site van Veenenbos wordt hier door de NASA aangeduid met de tekst: ‘Award-winning artistic renders of Mars by Kees Veenenbos’. – Voor de algemene website over de Mars Exploration Rovers, Spirit en Opportunity: www.jpl.nasa.gov – Voor een trailer van Mars 3D uit het Science Museum in Minnesota: www.smm.org ( Persbericht: Mars Society Nederland, Artemis Westenberg )

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.