Ruimtevaart en Technologie

we houden je op de hoogte

NASA investeert fors in private ondernemingen

NASA doet ongekend grote investeringen in een commercieel transport services en hoopt zo een open markt voor vrachtvluchten naar het Internationaal ruimtestation ISS. De twee private ruimtevaart ondernemingen, SpaceX en Rocketplane-Kistler, krijgen samen ongeveer 500 miljoen dollar voor het ontwikkelen van een betrouwbare en betaalbare ruimte transport systeem. De ruimtevaart organisatie heeft op 18 augustus een contract met het bedrijf SpaceX uit El Segundo, Californië en Rocketplane-Kistler (RpK) uit Oklahoma City om een ruimtevaartuig te ontwikkelen en demonstreren ten behoeve van het bevoorraden van mensen in de ruimte zoals het ISS. Als de Spaceshuttle eenmaal met pensioen gaat dan hoopt de NASA een van de vele klanten van deze ‘buitenaardse’ pakketdienst wordt. Deze samenwerking breekt met de traditie van de 48 jarig NASA. ‘Het is voor het eerste dat de NASA andere partijen aanspoort om diensten te bieden die we nodig hebben en zal de deur open te zetten voor de commerciële industrie. Het zal en moet een impact hebben op hoe de NASA haar zaken doet.’, aldus Marc Timm plaatsvervangend directeur van het Commercial Orbital Transportation Services (COTS) programma van NASA’s Exploration Systems Mission Directorate. Alan Lindenmoyer, manager van de Commercial Crew and Cargo Program Office bij NASA’s Johnson Space Center, zegt dat de zak met geld aan de oproep van President Bush’s 14 januari 2004 memo, waarin hij oproept om de commerciële ruimtevaart deel te laten nemen aan het verkennen van ons Universum, voldoet. De 2005 NASA Authorization Act roept de NASA op om gebruik te maken van commerciële ruimtevaart.’ We zijn verbonden aan de ‘Vision for Space Exploration’ en de wet van het land’, zegt Lindenmoyer. ‘COTS speelt een belangrijke rol bij het vercommercialiseren van het Amerikaanse ruimtevaart beleid.’ De demonstratie is gepland begin 2008 en loopt tot 2010 of later. COTS zal in twee fases worden ingevoerd. Fase 1, begint op 18 augustus, zal een wegwerp of herbruikbaar vrachtschip zijn die met succes aan het ISS koppelt en vracht aflevert. Een volgende optie zal een bemanning transport zijn. Als de demonstraties geweest zijn zal de NASA het meest geschikte systeem aanschaffen voor fase 2. De bedrijven krijgen alleen betaald als ze succesvol zijn. De betalingen zullen afhankelijk zijn van de vorderingen volgens het schema en behaalde doelen zoals afgesproken in de Space Act. De overeenkomsten zijn op maat gemaakt voor iedere partner en is daar over onderhandeld voordat een selectie werd gemaakt. De NASA zal de vorderingen volgen door bezoek te brengen aan het bedrijf en de rapportages. Normaal gesproken maakt de NASA een gedetailleerde specificaties en eisen voor de ruimtevaartuigen en neemt bezit van elk vaartuig dat de fabrikant produceert. Voor COTS levert de NASA alleen in grootte lijnen de specificaties in plaats van gedetailleerd als dat mogelijk is en laat de verantwoordelijkheid en beslissingen over het ontwerp, ontwikkeling en certificering en bediening van het ruimtevaartuig over aan haar partners. Omdat de NASA maar weinig geld ter beschikking heeft moedigt zij haar partners aan om private financiering te zoeken en laat ze vrij om hun ruimtevaartuig aan te bieden aan andere partijen. Deze methode van het kopen van een ruimtevaart service is nieuw voor de NASA en een reactie op de groeiende mark voor commerciële ruimtevaat. ‘Dit is geen traditionele NASA product of programma. We kunnen hiermee de economie van de ruimtevaart veranderen’, zegt Lindenmoyer wiens kantoor COTS beheerd. NASA verwacht dat dit model vaker toegepast zal gaan worden naarmate de verkenning van de ruimte uitbreidt en het aanbod van stroom, communicatie en leefgebieden door de commerciële partijen wordt aangeboden. Beperkte mogelijkheden en het pensioen van de spaceshuttle hebben de vraag naar deze diensten gecreëerd en de noodzaak van COTS ontwikkeling doen toenemen, volgens Timm. De belangstelling uit het bedrijfsleven was groot. Meer dan 100 bedrijven hebben belangstelling getoond en 20 bedrijven hadden een plan ingediend. De NASA verwacht dat het kopen van een commercieel ruimte transport systeem goedkoper wordt dan het ontwikkelen van een dergelijk systeem door de overheid of vergelijkbare instanties. Zo komen er meer extra mogelijkheden voor missie naar de Maan en ander activiteiten in de lage baan om de Aarde. Het grootste voordeel van het goedkoper worden is een uitbreiding van de markt en de meer aanbiedingen in de ruimtevaart, aldus Lindenmoyer, ‘Als het betaalbaar wordt hebben komen er vele nieuwe aanbieders op het gebied van biotechnologie, microzwaartekracht onderzoek, industrieterreinen in de ruimte en ruimte toerisme op de markt. Daarom is dit zo belangrijk.’ [Bron: NASA] Meer Informatie (Nederlands): ♦ Trends in ruimtevaart: amateurs in ruimte (Bert Swart). More Information (English): ♦ NASA Exploration Homepage ♦ Rocketplane Kistler Homepage ♦ SpaceX Homepage

Leave a Reply