Ruimtevaart en Technologie

We houden je op de /-^-\ hoogte

NASA toont haar prototype maanvoertuig

Ter voorbereiding van het Amerikaanse doel om een basis op de maan te bouwen heeft de NASA haar eerste prototype van het maanvoertuig, Chariot genaamd, aan het publiek getoond. De maanauto heeft actieve schokbrekers, aandrijving op zes wielen, geen deuren, geen ramen en geen stoelen en is verkrijgbaar in alle kleuren als het maar goud is. Het maanvoertuig is ontworpen om op het meest ruige terrein te kunnen rijden met de eerste verharde weg op 386.280 kilometer afstand. De NASA wil tegen 2020 astronauten naar de maan sturen om daar een maanbasis op te zetten en moeten zij zich op de maan kunnen verplaatsen om ook op een afstand van de basis de maan te verkennen. Het nu getoonde model voor een maanauto is een eerste prototype voor een toekomstig voertuig waarmee men ideeën hoopt op te doen voor het uiteindelijk ontwerp van het maanvoertuig. De opdracht aan de ontwerpers voor het nieuwe voertuig bestond uit slechts een paar basis eisen en moesten ze het ontwerp van de maanauto voor het Apollo project vergeten en geheel opnieuw beginnen. ‘Om eerlijk te zijn was ik best wel bang om aan het ontwerp te beginnen,’ zei Lucien Junkin, een Johnson robotica ingenieur en leider van het ontwerpteam van de maanauto. ‘De NASA vroeg ons afgelopen oktober om een ontwerp te maken voor een toekomstige maanauto en onze fantasie te gebruiken. Het is de bedoeling dat de NASA straks uit een reeks van ontwerpen kan kiezen om het beste ontwerp te gebruiken.’ Het eerste ontwerp dat in de prullenbak verdween was een voertuig met vier wielen en is er gekozen voor een voertuig met meer wielen zoals die ook op Mars rondrijden. De extra paar wielen hebben zijn dienst voor de Mars rovers bewezen toen er één van de zes wielen defect ging en de rover op vijf wielen ongehinderd door kon gaan. Toen bekend werd dat er zes wielen gebruikt zouden worden moest er een beslissing over de besturing genomen worden. Bij een normale auto draaien de voorwielen slechts een paar centimeter bij het sturen en wijzen ze naar dezelfde richting. Bij dit zeswielig voertuig kunnen alle zes de wielen individueel draaien. Bij een personenauto zou men zo horizontaal kunnen inparkeren. De astronauten zullen op de maan weinig moeite hebben om een parkeerplaats te vinden maar is deze zogenaamde krabsturing handig om in een krater op de maan te kunnen afdalen. Als de helling te groot is kunnen de astronauten toch veilig afdalen door zich zijwaarts te bewegen. De zeswiel besturen en aandrijving is ook handig bij het uitladen van lading en het aansluiten bij de leefomgeving om het voertuig op te laden. Door het gebruik maken van krabsturing kan het voertuig in alle mogelijke richting gedraaid worden waarbij de bestuurder op het stuurmechanisme staat omdat zitten in een ruimtepak niet erg comfortabel is. Het voertuig kan 360 graden om haar eigen as draaien. ‘De Apollo astronauten konden helemaal niet achtruit rijden omdat ze niet konden zien waar ze naar toe gingen,’ zegt Rob Ambrose, assistent manager van de Automation, Robotics en Simulation Afdeling op Johnson. Als je goederen vervoerd of ergens moet aansluiten is het belangrijk dat je ziet waar je naar toe gaat.’ Het voertuig kan verlaagd worden om het voor de astronauten makkelijker te maken om met hun ruimtepakken in het voertuig te stappen. Ook de wielen kunnen onafhankelijk van elkaar omhoog of omlaag worden gebracht wat het rijden op oneffen bodem comfortabeler maakt. Al deze, geen of sommige ideeën zullen eventueel gebruikt worden bij het voertuig dat uiteindelijk naar de maan zal gaan. Ontwerpers van het maanproject bekijken ook de mogelijkheid voor maanvoertuigen met een drukcabine waarin twee astronauten kunnen plaatsnemen. Dit nieuwe ontwerp is bedoeld om ideeën voor een toekomstig maanvoertuig uit te werken. Meer informatie (extern) NASA chariot website (Eng)

Geef een antwoord