Ruimtevaart en Technologie

We houden je op de /-^-\ hoogte

NASA’s Ingenuity Mars Helicopter maakt heer eerste historische vlucht

19 April 2021 – Maandag werd NASA’s Ingenuity Mars Helikopter het eerste vliegtuig in de geschiedenis dat een gemotoriseerde, gecontroleerde vlucht maakte op een andere planeet. Het Ingenuity-team van het Jet Propulsion Laboratory van het agentschap in Zuid-Californië bevestigde dat de vlucht geslaagd was nadat het om 6:46 uur EDT (3:46 uur PDT) gegevens van de helikopter had ontvangen via NASA’s Perseverance Mars rover.

“Ingenuity is de laatste in een lange en legendarische traditie van NASA-projecten die een ruimte-exploratiedoel bereiken dat ooit voor onmogelijk werd gehouden,” zei waarnemend NASA Administrator Steve Jurczyk. “De X-15 was een wegbereider voor de spaceshuttle. Mars Pathfinder en zijn Sojourner rover deden hetzelfde voor drie generaties Mars rovers. We weten niet precies waar Ingenuity ons heen zal leiden, maar de resultaten van vandaag geven aan dat de hemel – in ieder geval op Mars – misschien niet de limiet is.”

 

NASA/JPL-Caltech

De helikopter op zonne-energie ging voor het eerst de lucht in om 3:34 a.m. EDT (12:34 a.m. PDT) – 12:33 Local Mean Solar Time (Mars tijd) – een tijdstip dat volgens het Ingenuity team optimale energie- en vluchtomstandigheden zou hebben. Uit de hoogtemetergegevens blijkt dat Ingenuity naar de voorgeschreven maximale hoogte van 3 meter is geklommen en gedurende 30 seconden stabiel in de lucht bleef hangen. Daarna daalde het toestel en landde het weer op het oppervlak van Mars na in totaal 39,1 seconden te hebben gevlogen. Aanvullende details over de test worden verwacht in komende downlinks.

De eerste vliegdemonstratie van Ingenuity was autonoom – bestuurd door begeleidings-, navigatie- en controlesystemen aan boord die algoritmen uitvoeren die door het team van JPL zijn ontwikkeld. Omdat gegevens moeten worden verzonden naar en teruggebracht van de Rode Planeet over honderden miljoenen kilometers met behulp van satellieten in een baan om de aarde en NASA’s Deep Space Network, kan Ingenuity niet worden gevlogen met een joystick, en de vlucht was niet in real time waarneembaar vanaf de aarde.

NASA Associatie Administrator voor Wetenschap Thomas Zurbuchen kondigde de naam aan van het Martiaanse vliegveld waarop de vlucht plaatsvond.
“Nu, 117 jaar nadat de gebroeders Wright erin slaagden om de eerste vlucht op onze planeet te maken, is NASA’s Ingenuity helikopter erin geslaagd om deze verbazingwekkende prestatie op een andere wereld uit te voeren,” zei Zurbuchen. “Deze twee iconische momenten in de luchtvaartgeschiedenis mogen dan gescheiden zijn door tijd en 173 miljoen mijl ruimte, ze zullen nu voor altijd met elkaar verbonden zijn. Als eerbetoon aan de twee innovatieve fietsenmakers uit Dayton, zal dit eerste van vele vliegvelden op andere werelden nu bekend staan als Wright Brothers Field, als erkenning voor de vindingrijkheid en innovatie die de ontdekkingsreizen blijven voortstuwen.”

De chief pilot van Ingenuity, Håvard Grip, kondigde aan dat de International Civil Aviation Organization (ICAO) – de burgerluchtvaartorganisatie van de Verenigde Naties – de NASA en de Federal Aviation Administration de officiële ICAO-aanduiding IGY, roepnaam INGENUITY, heeft gegeven.
Deze gegevens zullen officieel worden opgenomen in de volgende uitgave van de ICAO-publicatie Designators for Aircraft Operating Agencies, Aeronautical Authorities and Services. De plaats van de vlucht heeft ook de ceremoniële plaatsaanduiding JZRO gekregen voor Jezero Krater.

Als een van NASA’s technologische demonstratieprojecten bevat de 49 centimeter hoge Ingenuity Mars Helikopter geen wetenschappelijke instrumenten in zijn romp ter grootte van een tissue-box. In plaats daarvan is het 1,8 kg wegende rotorvliegtuig bedoeld om aan te tonen of de toekomstige verkenning van de Rode Planeet een perspectief vanuit de lucht kan omvatten.
Deze eerste vlucht zat vol met onbekende factoren. De Rode Planeet heeft een aanzienlijk lagere zwaartekracht – een derde van die van de aarde – en een uiterst ijle atmosfeer met slechts 1% van de druk aan het oppervlak in vergelijking met onze planeet. Dit betekent dat er relatief weinig luchtmoleculen zijn waarmee de twee 1,2 meter brede rotorbladen van Ingenuity kunnen samenwerken om te vliegen. De helikopter bevat unieke onderdelen, maar ook kant-en-klare commerciële onderdelen – veel uit de smartphone-industrie – die met deze missie voor het eerst in de diepe ruimte zijn getest.

“Het Mars Helikopter project is in iets meer dan zes jaar tijd van een ‘blauwe lucht’ haalbaarheidsstudie naar een werkbaar technisch concept gegaan om de eerste vlucht op een andere wereld te realiseren,” zei Michael Watkins, directeur van JPL. “Dat dit project zo’n historische primeur heeft behaald, getuigt van de innovatie en vasthoudendheid van ons team hier bij JPL, maar ook bij NASA’s Langley en Ames Research Centers, en onze industriële partners. Het is een lichtend voorbeeld van het soort technologie dat bloeit bij JPL en goed past bij NASA’s exploratiedoelstellingen.”

Bron: NASA.gov

Geef een reactie