Ruimtevaart en Technologie

we houden je op de hoogte

Uitdagingen markeren volgende shuttle missie.

Nu iedereen een zucht van verlichting heeft gegeven dat veiligheidsmaatregelen aan de spaceshuttle goed hebben gewerkt kunnen we opnieuw onze adem in gaan houden. De NASA is helemaal klaar voor het verder bouwen aan het ruimtestation ISS en dat zal de meest uitdagende missie voor de shuttle ooit worden. En dat begint met de lancering van de Atlantis op missie STS-115 eind augustus. De zes bemanningsleden van de Atlantis zullen een tweede rij van zonnepanelen aan het ruimtestation gaan installeren om genoeg energie te genereren uit zonlicht voor het 17,5 ton zware ruimtestation. Ze hebben deze missie vier jaar lang kunnen oefenen en nog is het geen kattenpis. ‘Het is een zeer drukke vlucht’, zegt Atlantis commandant Brent Jett, ‘We hebben zoveel taken te doen in een beperkt aantal dagen’. Spaceshuttle missie STS-110 komt het dichtste bij de drukste vlucht toen er in twee dagen twee ruimtewandelingen werden gedaan net als de bemanning van de Atlantis nu zal doen. Maar die missie had minder taken te doen tussen de lancering en de tweedaagse vlucht naar het ruimtestation. De Atlantis zal dezelfde veiligheidsmaatregelen krijgen als de vorige twee spaceshuttle vluchten, verbeterde opnames tijdens de lancering, hitteschild inspectie in de ruimte en een achterwaartse salto als het in de buurt van het ruimtestation is. Buiten de nieuwe standaard procedures zal de Atlantis bemanning gebruik maken van de robotarm, drie ruimtewandelingen maken en verschillende grond geleidde controles uitvoeren bedoelt voor de uitbreiding van het ruimtestation. Commandant Jett’s bemanningsleden moeten de shuttle’s robotarm gebruiken op de tweede dag van de missie terwijl ze onderweg naar het ruimtestation zijn, als één van de shuttle’s veiligheidsmaatregelen. Zodra ze zijn aangemeerd aan het ISS op de derde dag in de ruimte zullen de astronauten de zonnepanelen, zo groot als een stadsbus, batterijen en elektronica, uitladen. De bemanning zal zeven dagen bijna non-stop werken. ‘Op de tweede dag van de vlucht hebben we een zeer, zeer drukke dag’, zegt commandant Brent Jett, ‘de dag voordat we aan het ISS aanmeren is een dag vol robotwerk. We voeren vanaf de dag van lancering gelijk twee inspecties uit daarna, op dag drie, aanmeren en uitladen dan de eerste ruimtewandeling, dan de tweede ruimtewandeling, zonnepaneel installeren en dan weer een ruimtewandeling. De tijdlijn voor deze missie is een grootte uitdaging’. Er zijn honderden kleine en grote dingen die “zout in het eten” kunnen gooien. Het grootste probleem zijn de zonnepanelen zelf en het schanier wat ze moet kunnen laten draaien.Toen de 73 meter lange panelen bij missie STS-97 in november 2000 werden uitgeklapt kwamen de kabels uit hun pullies. Deze panelen zijn nu kwetsbaar voor scheuren en breken en dat zouden de astronauten niet kunnen repareren. Atlantis Missie Specialist Heide Stefanyshyn-Piper, die tijdens de twee ruimtewandelingen aan de panelen zal werken, zei dat ze gelooft dat dit probleem is opgelost en is geen probleem meer vormt. Maar de zonnepanelen liggen al lang opgeslagen, ze zouden eigelijk in mei 2003 geďnstalleerd worden. Omdat ze zo lang zijn liggen ze opgevouwen in het vrachtruim van de Atlantis. De zonnepanelen zijn dubbel gecontroleerd maar toch is Piper bezorgd dat de panelen tijdens het uitklappen blijven plakken. Als dat zou gebeuren hebben de astronauten getraind om de panelen met de hand uit te vouwen. De bemanning en Missie Control hebben aan alles gedacht wat er fout zou kunnen gaan tijdens de missie en hoe dit probleem op te lossen. Maar ze weten allemaal dat ze hun uiterste best zullen doen, de missie is zo ingewikkeld dat het niet ondenkbaar is dat er onverwachte problemen zouden kunnen ontstaan. De Atlantis zal de eerste Solar Alpha Rotary Joint, een 3 meter breed wagenwielvormig gewricht dat ervoor zorgt dat de zonnepanelen naar de zon gedraaid kunnen woorden. Er is nog nooit zo een gewricht in de ruimte gebruikt en is er geen garantie dat het ook werkt zoals verwacht. ‘Omdat we het nog nooit gebruikt hebben weten we het niet’, zegt Piper, ‘We denken dat het werkt. Op papier functioneert het, maar je weet het niet als je het nooit in de ruimte geprobeerd hebt.’ Hoofd Shuttle Vlucht Director Paul Dye had dat zelfde gevoel maar op dan een ander gebied. Het ruimtestation is al het grootste ruimteschip ooit gebouwd maar de extra zonnepanelen zullen het station een heel ander uiterlijk en balans geven. De verantwoordelijkheid om het ruimtestation de goede kant op te laten zweven ligt bij Paul Dye en zijn team bij Missie Control. De computers zullen het wel in de gaten houden maar je weet maar nooit. ‘Je ontwerpt wat en hoopt dat je ontwerpt ook in de praktijk zou werken’ zegt hij. Als het station dreigt te gaan draaien kunnen we dat corrigeren. Maar zulke problemen kunnen het tijdschema in de war gooien, zegt Jett. Om het ruimtestation weer rechtop te krijgen moeten we de motoren van de spaceshuttle gebruiken wat brandstof kost van ons beperkte voorraad. De bemanning en iedereen betrokken bij het project zijn behoorlijk zenuwachtig. Atlantis piloot Chris Ferguson, die veel geholpen heeft bij het bedienen van de robotarm, is zeker van zijn zaak. Hij zegt dat hij vier jaar heeft gestudeerd en dat hij klaar is voor het eindexamen. ‘Het zijn zware klussen maar ik denk dat we ze kunnen uitvoeren’ zegt Ferguson, ‘Ik denk dat we aan alles gedacht hebben voor deze vlucht. Als we maar door de eerste zeven dagen komen, de rest is bergafwaarts. Na dag zeven, als alles goed gaat, krijgen we weer wat meer tijd en kunnen we misschien wat slapen.’ [ Bron: NASA’s Johnson Space Center ] Meer informatie (Nederlands): ♦ Space Shuttle Atlantis (OV-104) ♦ Bemanning van missie STS-115. Gerelateerde nieuwsberichten (Nederlands): ♦ (05/08/06) – Generale repetitie voor STS-115 bemanning. ♦ (04/08/06) – Space Shuttle Atlantis op lanceerplatform. ♦ (28/07/06) – Spreid je vleugels en vlieg. ♦ (26/07/06) – Space Shuttle Atlantis in de takels. More information (English): ♦ Space Shuttle Homepage (NASA)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *